page contents

آبنمای مناسب باغ را چگونه انتخاب کنیم؟

 ما در این مقاله قصد داریم یک راهنمایی جامع و کامل نسبت به چگونگی انتخاب یک آبنمای مناسب باغ در اختیار شما قرار دهیم تا آبنمایی زیبا در باغ یا ویلای خود داشته باشید.

اولین مسئله مهم در انتخاب آبنمای مناسب باغ مساحت محوطه سازی باغ شما خواهد بود. هرچقدر فضای محل مورد نظر شما بیشتر باشد دستی باز برای ساخت آبنمای زیبایتان خواهید داشت.

اما قبل از هر چیز باید به معرفی انواع آبنما پردازیم تا ذهنیتی روشن در این زمینه پیدا کنید.

معرفی انواع آبنما

آبنما ها در عملکرد شرایط تقریبا یکسانی دارند. اما متریال مورد استفاده و نوع سازه است که آنها را متمایز میکند.آبنما صخره ایی ،پرده ایی، مدرن،سنگی ،آبنما کامپوزیت و…چند نمونه از انواع آبنما میباشد که می توانید برای شناخت بهتر آنها به مقاله انواع آبنما مراجعه کنید.ولی ما در اینجا به بررسی یکی از آنها می پردازیم .

آبنما صخره ایی

آبنما صخره ایی می تواند آبنمای مناسب باغ شما باشد به دلیل زیبایی منحصر به فرد آن .شاید از  خودتان بپرسید آبنما صخره ای چیست؟ در این نوع از آبنما استفاده از سنگ های متنوعی مرسوم میباشد و به همین دلیل ایجاد طرح های خاص و متنوع در این نوع از ابنما امکان پذیر میباشد.این نوع ابنما به دلیل اینکه فضای نسبتا بیشتری به دیگر مدل ها احتیاج دارد می تواند مناسبترین گزینه برای ایجاد در باغ و ویلا که فضای بزرگتری دارند مورد استفاده قرار گیرد.

می توانید از آبنما های آماده هم استفاده کنید:

آبنما سنگی

 آبنما سنگی یکی از رایج ترین نوع ابنما می باشد.در این مدل سنگ به اشکال مختلف تراش خورده که باعث می شود که سلیقه های مختلفی از آنها بهره مند شوند.شکلی که به صورت عمومی در این به سیستم به کار میرود نوع کاسه ایی می باشد. برای ساخت ابنما سنگی به شکل کاسه ایی می توان از چند طبقه برای آنها استفاده کرد و سپس در بالاترین قسمت آن خروجی آب قرار خواهد گرفت.

نسبت به ارتفاع ابنمای شما باید یک پمپ آب با قدرت مناسب خریداری و نصب شود به طوری که توان پمپاژ آب به ارتفاع مد نظر شمارا داشته باشد.البته قبل از نصب پمپ باید لوله گذاری انجام شود.

در انتها زمانی که پمپ را روشن کنید آب از بالاترین نقطه آبنما به داخل کاسه ها از بالا به پایین هدایت می شود. و همین طور که آب درکاسه ها پر شود لبریز به کاشه پایین تر از خواهد شد.

آبنمای مناسب باغ می تواند یک طرح آماده باشد و فقط شما نیاز به فراهم کردم مکانی برای قرار دادن آن و البته ریختن آب در ان خواهید داشت اما اگر علاقه مند به داشتن فضای مورد سلیقه خود هستید این نوع از آبنما ها به هیچ وجه مناسب شما نخواهند بود.

آبنما پرده ایی

ابنما پرده ایی عموما در استخر ها و یا باغ تالار های عروسی ساخته می شود .به طور در مکان هایی که فضای مناسب را دارا باشد ایجاد می گردد.

مراحل ایجاد آن به ترتیب زیر می باشد:
در ابتدا یک سازه برای آن در نظر گرفته می شود که باید طراحی و سپس اجرا شود.

پس از انجام این مرحله باید لوله گذاری داخل سازه انجام شود. اما یکی کار بسار مهم که نباید از قلم بیفتد نصب نازل پرده آب در بالاترین قسمت سازه است.پس از نصب نازل پرده وقت نصب پمپ آب می باشد.

نتیجه نهایی کار می تواند چیزی شبیه به عکس زیر باشد.

آبنما مدرن

ابنما مدرن

آبنمای مدرن را با ترکیب از المان های متعدی می توان ساخت.

به عنوان مثال نور پردازی می تواند جلوه ایی خاص به ابنما بدهد. و یا حتی ترکیب آبنما پرده ایی با سبک های نوین و نورپردازی یک آبنمای مدرن و خاص را ایجاد خواهد کرد.

ابنمای مدرن بر خلاف اسمش می تواند خیلی ساده ایجاد شود ولی به دلیل برخورداری از اصول طراحی مدرن و امروزی زیبایی بسیار زیادی داشته باشد .

برای ساخت آبنمای مناسب باغ باید چه کار انجام دهیم؟

برای ایجاد یک ابنما در باغ و یا ویلای خود شما احتیاج به مشاوره با یک تیم خبره در این زمینه خواهید داشت که پس از بررسی محیط مورد نظر و سپس انتخاب طرح مناسب برای ابنما اقدام به ایجاد آن نمایند که این کار را اصولا شرکت های فعال در زمینه طراحی و اجرای فضای سبز و روف  گاردن انجام .خواهند داد

معایب ایجاد آبنما در باغ

یکی از معایب ایجاد آبنما در باغ می تواند راکد ماندن آب داخل آن به مدت زیاد باشد.

از آنجایی که باغ ها عموما برای تفریحات مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است مدت طولانی کسی در آن زندگی نکند به همین دلیل آبی که داخل آبنما قرار دارد راکد مانده و تبدیل به گنداب خواهد شد.البته در کنار تشکیل گنداب حضور خزه ها هم باعث ایجاد تصویری ناخوش آیند خواهد شد. از همین رو پیشنهاد ما به شما این است در صورتی که مدت طولانی ار باغ خود استفاده نمی کنید حتما ابنمای خود را کامل تخلیه کنید تا هربار از زیبایی آن نهایت استفاده را ببرید.

مراحل ساخت آبنما چگونه خواهد بود؟

برای ساخت ابنما در ابتدا باید بستر سازی انجام شود به شکلی که مانع از نفوذ آب به خارج از محیط حوضچه آن شود و سپس باید عملیات لوله گذاری برای عمل چرخش آب داخل آبنما انجام شود که البته این کار با توجه به متفاوت بودن نوع حرکت آب مانند: نوع آبشاری یا فواره ایی نیز متفاوت خواهد بود. پس از ایجاد بستر لوله ایی حالا نوبت به کار گذاشتن یک پمپ مناسب برای ایجاد گردش آب و البته در  موارد فواره ایی پاشش آب به خارج از ابنما می رسد که این کار باید بر اساس میزان آبی که داخل ابنما در گردش خواهد بود انجام گیرد. در انتها نوع سازه شکل میگیرد و سنگ ها با توجه به طرح اولیه کار در  کنار هم قرار می گیرند تا در نهایت شما صاحب یک آبنمای مناسب باغ خود شوید.

 برای مشاوره و ایجاد و اجرای ابنمای باغی می توانید با مشاورین شرکت طراحان منظر آینده در ارتباط باشید.

همچنین برای اطلاع از انواع روف گاردن به مقاله مربوطه مراجعه فرمایید.

دسته‌ها: آبنما

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.